Uusi
  • Vanha rautatiekirjallisuus: Rautatie ihan meren keskelle
  • Vanha rautatiekirjallisuus: Rautatie ihan meren keskelle

Vanha rautatiekirjallisuus: Rautatie ihan meren keskelle

Ei arvosteluita | Arvostele tämä tuote / 5

Varastossa 1 kpl

Hinta: 30,00 3000
Määrä: kpl
Rauman rautatie ja Rauman sataman kehitys vuoteen 1950

Vuonna 1896 Rauman kaupunki rakennutti 47 km pituisen haararadan Porin radalle, ja samassa yhteydessä Raumalle valmistui uudenaikainen satama. Tampereen ja Keski-Suomen teollisuus alkoikin viedä tuotteitaan Rauman kautta, mikä loi pohjan radan kannattavuudelle.

Ensimmäisen maailmansodan alkaessa Rauma oli ainoa sotapakolaisten kauttakulkusatama. Pakolaisia kulki Rauman kautta viidessä kuukaudessa ainakin 30 000 henkeä. Raumalla tuo aika tunnettiin "suurliikkeen" nimellä.

Rata oli toisen maailmansodan alkuun saakka varsin kannattava. Sodan jälkeen kaupungin oli kuitenkin myytävä ratansa valtiolle, koska rahaa ei riittänyt kaikkiin uudistustöihin nopeasti kasvavassa kaupungissa. Rautatie siirtyi Valtionrautateille heinäkuun 1. päivänä 1950.

Kirja perustuu suurelta osin Rauman kaupunginarkistossa olevaan materiaaliin.


Tekijä: Rautavuori Mauri
Painovuosi: 2011
Julkaisija: Rautavuori Mauri, Rauma
Sivuja: 288
Kunto: K3 hyvä
Kieli: suomi
Arvostele tämä tuote

Tälle tuotteelle ei ole vielä annettu arvosteluita.